November 2, 2020 (Uaktualnione November 11, 2020)

5 fermentowanych produktów, które zmieniają menu restauracji na całym świecie

Sfermentowana żywność istnieje i jest z nami od bardzo, bardzo dawna.

Wiele produktów, które dziś znamy i kochamy, takich jak ser, wino czy kombucha, jest niczym innym, a właśnie sfermentowaną żywnością. Przenieśmy się szybko do roku 2020, gdy fermentacja stała się jednym z najgorętszych trendów kulinarnych na całym świecie.

Nie wiesz dokładnie, co mamy na myśli, kiedy mówimy o fermentowanej żywności? A więc, fermentacja to konserwowanie żywności za pomocą mikroorganizmów i probiotyków, co dla  laika oznacza konserwację produktów spożywczych za pomocą “zdrowych” bakterii. To przekształcanie, poprzez fermentację, istniejącej żywności w produkty, które są nie tylko łatwo strawne, ale także bogate w składniki odżywcze, nie wspominając nawet o walorach smakowych.

Ponieważ trend żywności fermentowanej ma się dobrze i raczej nie zniknie w najbliższym czasie, zbadaliśmy temat i wybraliśmy 5 najpopularniejszych sfermentowanych produktów, których trzeba spróbować. Zróbcie to, jeśli nie dla oczywistych korzyści dla zdrowia, to może po prostu po to, żeby przenieść swój następny posiłek na wyższy, kulinarny i smakowy poziom.

1. Czarny czosnek

Pochodzący z Azji Wschodniej, czarny czosnek został po raz pierwszy wprowadzony do świata kulinarnego jako produkt zdrowotny, a dziś króluje jako jeden z najzdrowszych i najsmaczniejszych fermentowanych produktów. Będący wynikiem fermentacji starzejącego się czosnku w wysokiej temperaturze, czarny czosnek, ma dwa razy więcej przeciwutleniaczy niż jego zwykły odpowiednik.  Poza tym pomaga zmniejszyć stan zapalny, poprawić krążenie krwi oraz przynosi szereg innych korzyści dla naszego zdrowia. 

W przeciwieństwie do czosnku białego, czarny czosnek nie ma silnego, ostrego zapachu, ma natomiast owocowy aromat. Jeśli chodzi o smak, jest on zarówno słodki, jak i pikantny, co oznacza, że można go jeść na surowo, ale również pokroić i dodać do ulubionego dania lub zmielić na proszek i posypać nim praktycznie każdą potrawę. Pyszna rada: smakuje tak samo dobrze w wywarze ramen, jak i użyty jako zwieńczenie sałatki.

Pyszna rada: smakuje tak samo dobrze w wywarze ramen, jak i użyty jako zwieńczenie sałatki.

 

2. Kefir

Zapytaj kogokolwiek z branży spożywczej o kefir, a powie Ci, jak popularny jest ten fermentowany mleczny napój. Kefir jest produkowany z mleka i ziaren kefiru – które są niczym innym jak drożdżami i bakteriami. Kefir ma kremową konsystencję, która jest dość podobna do jogurtu, ale odrobinę mniej zwarta, jest pełen białka, witamin i wapnia, które wspomagają w zapobieganiu infekcjom i zwiększeniu naszej odporności.

Co ważne,  kefir jest sfermentowany, dlatego możesz cieszyć się jego wieloma zaletami zdrowotnymi (i zaskakująco pysznym smakiem), nawet jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy. 

Gotowy kefir można kupić w lokalnym supermarkecie lub możesz zrobić go w domu. Wszystko czego potrzebujesz to ziarno kefiru, mleko i hermetyczny pojemnik. Dodaj ziarenka kefiru i mleko do pojemnika i pozostaw je do fermentacji, aż zacznie wyglądać grudkowato. Następnie odcedź płyn i przygotuj sobie orzeźwiający napój, który uczyni cuda dla Twojego zdrowia.

3. Tempeh

Jeśli jesteś weganinem, albo po prostu lubisz azjatyckie jedzenie, to zapewne znasz już tempeh. Ten tradycyjny indonezyjski produkt jest hitem na całym świecie, a zawdzięcza to swojej wszechstronności. Obecnie można go znaleźć w większości sklepów ze zdrową żywnością oraz w azjatyckich restauracjach.

Ten tradycyjny indonezyjski produkt jest hitem na całym świecie.

Powstaje w wyniku fermentacji i kompresji soi i zazwyczaj przybiera formę ciasta. Tempeh jest bogaty w białka, witaminy i minerały, przynosi szereg korzyści dla naszego zdrowia, od poprawy trawienia do zmniejszenia cholesterolu i zwiększenia metabolizmu. Jego orzechowy, ziemisty smak sprawia, że jest również popularnym substytutem mięsa, a jego skład pozwala nam dłużej czuć sytość.

4. Kwas chlebowy

Chcielibyśmy przedstawić Wam nowy ulubiony napój bezalkoholowy. Kwas chlebowy jest produkowany z fermentującego chleba żytniego, a jego smak jest bardzo podobny do piwa. Często jest aromatyzowany różnymi owocami, co oznacza, że ten pyszny napój występuje w wielu wersjach i odmianach. 

Kwas chlebowy stał się niezwykle popularnym napojem w całej Europie i nic w tym dziwnego, gdyż w zasadzie jest to piwo, ale o wielu walorach zdrowotnych, pełne witamin, minerałów i antyoksydantów. Jest to świetna propozycja, jeśli szukasz detoksykacji, ma również leczniczy wpływ na układ trawienny, wątrobę, mózg i serce. Kwas chlebowy słynie z tego, że poprawia zdrowie jelit, trawienie i inne powszechne dolegliwości. Pomaga również przywrócić odpowiedni poziomy energii, gdy zaliczasz jej popołudniowe spadki. Słowem, to jest to napój dla Ciebie.

5. Natto

Dopełnieniem naszej listy jest natto, japońska podstawa śniadaniowa, która robi się coraz bardziej popularna na całym świecie. Podobnie jak tempeh, natto jest zrobione z fermentującej soi, ale różni się od tempeh zarówno smakiem jak i konsystencją. Natto ma oślizgłą, kleistą konsystencję i niepowtarzalny, dziwny zapach. Ale nie pozwól, aby to powstrzymało Cię przed spróbowaniem tego ekscentrycznego super jedzenia, warto nabrać na nie apetytu.

Oprócz wyjątkowego smaku, który jest lekko gorzkawy z orzechową nutą, istnieje wiele powodów, dla których wprowadzić natto do swojej diety. Na początek, jego wartości odżywcze są bardzo imponujące. Pełne protein, błonnika, witamin, manganu i żelaza, natto oferuje szereg korzyści dla Twojego zdrowia, w tym poprawę krążenia, wzmocnienie kości i zwiększenie odporności.Biorąc pod uwagę, że jest to najbardziej popularne śniadanie wśród Japończyków, natto można znaleźć w większości azjatyckich supermarketów.

Dodaj kimchi, wasabi lub inny ulubiony azjatycki dodatek i rozkoszuj się swoim fermentowanym przysmakiem.

Najlepiej jeść je z ryżem, ale można je również spożywać samodzielnie. Dodaj kimchi, wasabi lub inny ulubiony azjatycki dodatek i rozkoszuj się swoim fermentowanym przysmakiem.

 Przewiń do następnego artykułu